UTEBLIVEN LEVERANS AV VÄRME OCH VARMVATTEN
VÅRGÅRDA JANUARI 2025
Sent i fredags kväll, den 3 januari, inträffade ett tekniskt fel hos fjärrvärmeleverantören Solör Bioenergi vilket orsakade omfattande problem med leverans av värme och varmvatten till boende i Vårgårda.
Ett tekniskt fel uppstod vid 22-tiden på fredagen, den 3 januari, vilket ledde till att både värme och varmvatten försvann. Ett stort antal fastigheter och bostäder i Vårgårda drabbades, varav många är hos Vårgårda Bostäder. Sedan det inträffade har Vårgårda Bostäders personal, tillsammans med sina entreprenörer, gjort sitt bästa för att lindra situationen för hyresgästerna.
Så hanterades situationen
Larmet om problemet kom till Vårgårda Bostäder först natten till lördag och personalen på Vårgårda Bostäder involverades tillsammans med sina jourentreprenörer. För att lindra situationen för våra hyresgäster delades el-element ut till de som önskade. Under söndagen lyckades Solör Bioenergi äntligen starta upp produktionen igen, men uppvärmning av vattnet sker gradvis vilket innebär att värmen succesivt stiger i lägenheterna. Först under tisdagen, den 7 januari, började värmen återställas till normala nivåer igen.
Information
En av de största utmaningarna har varit bristen på information från Solör Bioenergi. För Vårgårda Bostäder har det varit ett intensivt arbete att kunna ge sina hyresgäster information och löpande uppdateringar.
Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB) betonar vikten av att ha en grundläggande egenberedskap. Som hyresgäst hos ett bostadsbolag är det viktigt att läsa skriften ”Om krisen eller kriget kommer” för att vara mer rustad och förbedd om liknande situationer skulle uppstå.
Förhoppning framåt
Nu när värmen är på väg tillbaka, arbetar Vårgårda Bostäder vidare med att utvärdera hur situationen hanterades och hur liknande händelser kan förebyggas i framtiden. Diskussioner med fjärrvärme-leverantören Solör Bioenergi kommer också att tas upp för att säkerställa bättre beredskap och kommunikation om liknande problem skulle uppstå i framtiden.
Ersättning
De hyresgäster som har blivit drabbade kommer att få fullt hyresavdrag för de aktuella dagarna. Den extra elförbrukning som varje hyresgäst har haft kommer också att ersättas. Avdraget kommer att göras på någon av de kommande fakturorna.
El-element
Vi kommer att återkomma till alla er som har lånat ett el-element med en tid när vi kommer och hämtar elementen.
Sist men inte minst så vill vi på Vårgårda Bostäder tacka alla våra hyresgäster för ert enorma tålamod under en mycket utmanande helg. Vi på Vårgårda Bostäder kommer att fortsätta göra allt vi kan för att minimera liknande fel i framtiden och för en fortsatt strävan för det goda boendet.